Wie wij zijn

De stichting Magdalena is in 1989 opgericht uit noodzaak. Er waren in Hilversum destijds voor jonge, ondernemende creatieve mensen weinig kansen. Geen werkruimtes, geen netwerk, geen ontmoetingsplaats en verder weinig vertier ook. Niets eigenlijk. Als je iets in je mars had verhuisde je zo snel mogelijk naar de grote stad. Amsterdam, Utrecht of Rotterdam. Of Berlijn, Londen en Parijs. Dat wilden wij tegengaan. Zelf de creatieve mogelijkheden ter plekke scheppen, de omgeving aantrekkelijk maken, maar ook aansluiting zoeken bij de genoemde steden. Het liefst onafhankelijk, dus zonder subsidie. Daar heb je natuurlijk ruimte voor nodig. ‘New ideas need old buildings’.

Dus werden vastgoedbeheerders, projectontwikkelaars en de gemeente benaderd om leegstaande panden tegen lage huren met kortlopende contracten ter beschikking te stellen. Hiermee konden werkruimtes, exposities, optredens, concerten, evenementen en manifestaties gerealiseerd worden. Met als uitgangspunt een lage drempel voor bezoekend publiek en de omringende buurt. Een positieve uitstraling naar de directe omgeving. Weg van de ivoren toren.

Hiermee was de formule geboren. Het mes snijdt aan twee kanten: leegstand en verloedering maken plaats voor reuring en bezieling en brengen nieuw leven in een dode plek. Aan de andere wordt de leegstaand doeltreffend aangepakt en krijgen creatieve ondernemers die nog in de startblokken staan de kans zich hier te vestigen. En vervolgens de tijd en ruimte om zich verder te ontwikkelen en naar een hoger segment van de markt te kunnen doorstromen. Hieruit zijn inmiddels meerdere, deels internationale successen in uiteenlopende disciplines van de kunst en cultuursector ontstaan.

Die noodzaak is er nog steeds. Meer dan ooit. Hilversum mag inmiddels een stuk levendiger zijn geworden, de leegstand rukt immer verder op en slaat de stad dood op wat vroeger levendige plekken waren. Tevens is er een enorme groei in de vraag naar betaalbare werkruimtes voor de creatieve industrie. Hier liggen kansen voor iedereen die de dynamiek van deze tijd wil bijhouden.

Werkwijze

Sinds 1989 zet de stichting zich in om in de behoefte te voorzien naar betaalbare werkplekken voor ondernemingen in de creatieve sector met weinig of geen startkapitaal. Het aanbieden van betaalbare werkruimte geeft de ondernemers uit het onderste inkomenssegment van de markt de kans om het eigen bedrijf op te starten, te investeren en zich zodanig te ontwikkelen dat zij een stabiele positie kunnen veroveren. Dat duurt gemiddeld tussen 3 en 6 jaar.

De ‘onderkant’ van de creatieve sector heeft behoefte aan productie- werkruimte, studio’s, ateliers. Flexibiliteit, kortlopende contracten, onzekerheid in contractduur en vaak verhuizen vormen geen probleem voor deze ondernemers. Een team van professionele medewerkers, met ruime ervaring op het gebied van ontwikkeling en invulling van vastgoed met een sociaal culturele/semi-commerciële bestemming, helpen de bruiklener zich te vestigen. Het dagelijkse beheer van de panden wordt verricht door de bruiklener zelf.

Wat ons bijzonder maakt is dat wij verhuur koppelen aan het initiëren en uitvoeren van projecten, evenementen en manifestaties. Dit in nauwe samenwerking met andere culturele partners uit Hilversum en elders in Nederland. Door dit beleid al sinds 1993 uit te voeren, hebben wij bijzondere expertise opgebouwd in het snel creëren van zogenaamde hotspots. Dit zijn broedplaatsen, die voor de onmisbare, innovatieve elementen en impulsen in de kunst en cultuur zorgen en dus niet alleen tot de regio Hilversum beperkt blijven.

Stichting Magdalena levert ook advies en assistentie bij de ontwikkeling en bemiddelt naar potentiële huurders.
Neemt U gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.

Onze samenwerkingspartners : TNT Realestate, Gemeente Hilversum, Bouwfonds Reims, IEF Capital, Woningbouwcoöperatie de Alliantie, Woningbouwcoöperatie Dudok Wonen, Stichting Naarmate, Hillen en Roosen. Kroonenberg groep, Van Hillen, Alliantie Ontwikkeling, Sherpa, Kastanje, Pro-Rail, NS.

Creatieve & culturele partners o.a. Centrum Beeldende Kunst GSA, Museum Hilversum, Globe, Bibliotheek Hilversum, Atelierroutes, Filmhuis Hilversum, poppodium de Vorstin, theater Achterom, Hooge School v.d. Kunsten Utrecht, KABK Den Haag, Rietvelt.

Sociale & Educatieve partners o.a. Versa Welzijn, Sherpa, Symfora, NSO & BSO, Gooische Scholen Federatie, Alberdinck College, Roland Holst College.

Landelijke evenementen: Dag van de Architectuur, Open Monumenten Dag.

Heb je een vraag? Aarzel niet om contact met ons op te nemen.

info@stichtingmagdalena.nl

Kerkbrink 16