Atelliers
Contacts & Links
ARTISTS

Hans van KALKEN

Zangliefhebbers werken aan eigen CD in reeks workshops

3 maart 2007 Gooi & Eembode
De deelnemers, waaronder Sabine de Vries (l) en Remona Reyme (r). (foto: Eigen foto)

HILVERSUM - Een nog onbekende zangkwaliteit uit de deelnemers halen. Dat is de missie van Marijke Verboon en Hans van Kalken. Samen geven ze Demo-workshops voor welzijnsstichting Sis, waarin iedereen die zingen leuk vindt kan werken aan een eigen studio opname.

In tegenstelling tot programma's als Idols of The X factor hoeven de deelnemers van de demo-workshop nooit 'op de stip'. Niet de beoordeling van talent, maar coaching om het beste uit jezelf te halen staat centraal. Verboon: ,,Ik wil de gewone mensen uitnodigen om lekker te zingen. Er zijn mensen met een mooie stem die helemaal geen carrière in de muziekwereld nastreven of anderen die niet echt een talent hebben, maar zingen wel leuk vinden. Allemaal kunnen ze meedoen aan deze workshops. We proberen de kwaliteiten die er zijn, eruit te halen."

Spannend
Sabina de Vries (16) en Remona Reyme (27) zijn zichtbaar enthousiast. Tijdens een proefproject werkten zij met vier anderen aan hun zang, om vervolgens in de studio een CD op te nemen. Beiden hoorden 'via via' van de cursus en schreven zich in. De 29-jarige Reyme schreef zelf al liedjes en rapte in een band. De cursus leek haar goed om meer over haar ademhaling en stemgebruik te leren. ,,Ik vond het wel spannend. Ik zei tegen een vriendin: we blijven dicht bij de deur staan, want als die anderen heel goed kunnen zingen, kunnen we snel weg. Maar het bleek helemaal niet uit te maken hoe goed je bent. Zolang je er maar plezier in had."

Ook De Vries hield altijd al van zingen. En omdat ze binnenkort start met een opleiding kunst, cultuur en media, wilde ze alvast haar zangtalenten verbeteren. ,,Een carrière in de zang is leuk, maar je moet ook nuchter blijven. Een opleiding in die richting is verstandiger, maar nu kan ik tegelijkertijd mijn stem verbeteren."

Energie
,,Het gaat niet om talent, maar om het plezier. Het is gewoon een heerlijke uitlaatklep", benadrukt Verboon. De twee deelneemsters uit het proefproject beamen dit. ,,We hadden allemaal geen bijzondere stemmen, maar als je het eindresultaat hoort, klinkt dat echt goed. Dat geeft een enorme energie," vindt De Vries. Reyme vult aan: ,,Het zijn niet echt strenge lessen, maar meer een gezellige familiebijeenkomst waar je samen muziek maakt. Dat gaf me soms gewoon kippenvel."

De Demo-workshop bestaat uit vier sessies in buurthuis de Geus of St. Joseph, met uiteindelijk een opname in de studio. Iedereen vanaf 14 jaar oud, die van zingen houdt, kan meedoen. Ook kleine groepjes kunnen zich samen aanmelden. Voor meer informatie en aanmelden: Marijke Verboon en Hans van Kalken, telefoonnummer 035 6836674 of email mablaauw@tiscali.nl.

Vanaf zijn 14e maakt hij muziek en leerde hij meerdere instrumenten te bespelen. Als bassist speelde hij in veel verschillende bands o.a. 6-Appeal, Palace, VPRO's huisband, H2O, John King's rock trio, Tuni & Blue e.v.a.

Na een opleiding Muziektechnologie aan de Hogeschool voor de Kunsten componeerde hij muziek voor o.a. Walhalla (animatiefilm), jeugdtheater Marmelijn in Baarn, AVRO's Droomshow, Justus-Liebig-Universität (Duitsland), John Kok Video Produktions, Stichting Magdalena, Smart TV te rotterdam e.v.a.

Sixappeal bandsite:
www.sixappeal.nl