WIE ZIJN WIJGESCHIEDENISVISIE

Geschiedenis vanaf 1989

De stichting heeft een lange geschiedenis van participerende kunst en internationale samenwerking.De oorsprong lag in een theatervilla op de Hoge Naarderweg (De Pol), waarin minstens eenmaal per maand een open avond werd gehouden. Hier werden optredens van internationaal erkende performers afgewisseld met bijvoorbeeld die van een buurman die een gedicht kwam voordragen. Op die manier onstond een culturele wisselwerking met steden als Amsterdam en Berlijn. Hiermee heeft de stichting een uitgebreid internationaal netwerk.weten op te bouwen. Maar ook de gemeente Hilversum zelf werd niet overgeslagen, een paar maal per jaar gaf haar eigen multi-media groep Lupus Ludens publieke optredens op straat.

Een overzicht van heden naar het verleden

24 uur expositie, 'Three Graduating Students '

Afstuderende studenten Fine Art HKU

exPost - een Nieuwe Mediatentoonstelling  Kunst, Media & Technologie HKU
‘Remake / Re- think in a collaborative  environment‘

De resultaten van de mediatechnologie zijn dominante factoren binnen ons dagelijks leven. Een leven zonder is nauwelijks meer voor te stellen.
En razendsnel volgen de nieuwe ontwikkelingen elkaar op.
Tijd voor bezinning en evaluatie ontbrak tot nu toe.
Maar daar gaan deze studenten nu verandering in brengen.

100 Jaar Vrouwendag Nederland
The Birthday Party - Show it & Shake it!

In 1912 sloot Nederland zich aan bij de viering van de Internationale Vrouwendag. Een dag die wereldwijd in vele landen jaarlijks groots wordt gevierd.Ter ere van 100 jaar Vrouwendag Nederland 1912-2012 vieren vrouwen uit de Hilversumse creatieve sector op 10 maart van 14.00 tot 23.00 uur ‘The Birthday Party - Show it & Shake it! Voor War Child. Dit vindt plaats in het voormalige hoofdpostkantoor aan de Kerkbrink 16 in Hilversum.
29 Vrouwen nodigen iedereen uit en verrassen u deze middag en avond met performances, lezingen, interventies, muziek en beeldend werk…vier 't feestje mee...een ode aan de vrouw...food & drinks worden verzorgd door Vissidarte.

‘Performance Art’ HKU (

Interfaculteiten project van het Conservatorium, Theater, Fine Art. De studenten werkten op vier plekken in het Postkantoorgebouw: de hal, de voor- en tussenkelderruimte en het trappenhuis bij de achteringang.

__________________________________________________________________________
  PostAteliers, Kerkbrink 16, culturele- en creatieve broedplaats
  Tangosalon twee per maand met wisselexpositie

Made in Hilversum, Open Ateliers 2011

Op ruim 60 locaties, ateliers, werkplaatsen, studio’s, creatieve verzamelgebouwen en galeries wordt u verwelkomd door kunstenaars, vormgevers en designers variërend van traditioneel ambachtelijk tot experimenteel en innovatief. Met live-optredens, een exclusieve Atelierwandeling, workshops en demonstraties en speciale eet-en-drinkproeverijen op bijzondere plekken in Hilversum, was voor de bezoekers van deze editie een zeer gevarieerd programma samengesteld.

HKU Spectrum, multidisciplinaire expositie in het voormalig postkantoor naar initiatief van twee masterstudenten Music Technology wordt donderdag 14 april in samenwerking met de HKU en stichting Magdalena in het voormalige postkantoor te Hilversum een unieke muzikale expositie geopend.

p.nt, eindexpositie grafisch Vormgeving Art & Design College 2011.

ISM galerie, Naarderstraat 35
LICHTRUIM, licht is het centrale thema
VETTE VERSE VIS in ISM Art & Design Displaykunstenaars, vormgevers en anderen creatieven stellen hun atelier open voor publiek.
Daar kan je bijvoorbeeld zien hoe het werk tot stand komt, hoe zo'n ruimte er nu van binnen uitziet en kan je de een praatje maken met de atelierhouder over zijn of haar werk.
Verder is er in de galerie van het gebouw de expo te bezichtigen, onder het genot van een kopje koffie, thee of iets fris. Ook daar zijn mensen aanwezig die in het pand werken of nu werk op de expo hebben staan. Een de muziekanten uit het Ism gebouw zullen muziek verzorgen, soms een op een verrassende plek..

URBAN BAZAR is een evenement tijdens de expo VETTE VERSE VIS.
Urba Bazar is oa: art, fashion, styling, accessoires, music, henna body art, food & "pimp my hat"

Gate51, Noodweg 51

Plug &Play tot 1 april 2011
  PostAteliers vanaf 1 december 2010
10-19 december SMAAK & YOUNGBLOOD ism HKU, expo installatie kunst

Melkfabriek Ateliers tot 1 januari 2010
11 september Ooster Magie, buitenoptreden op Oosterspoorplein
11 september Open Monumenten Dag
3-5 september Uit de School ism Museum Hilversum
16-21 augustus GooischTheaterhuis Milksummersnightdream
15 augustus PATTERNS, HKU eindexamen performance/installatie
2 juli Magdat? jongeren workshop evenement
27 juni Dag vd Architectuur, presentatie op GemeenteWerf Hilversum
4-5 juni Eindexamen expo Art & Design
23-24 mei Open Atelier Dagen, groot succes met 1300 bezoekers over 2 dagen!
opening 27 januari, www.talenfabriekhilversum.nl

ISM galerie, Naarderstraat 35
  1 t/m 30 december X-MESS
17 oktober - 14 november DESIGNERS INVOLVED
5 september - 3 oktober SIGN'S ALL OVER
10 juni - 29 augustus MADONA'S & meer vrouwschoon, etalage expositie
23 mei - 30 juni BREEKBAAR goed
19 april - 30 mei PHOTOSENSES & audiovisuals
28 februari-28 maart 8xduo Expositie met kunstenaars van Sherpa en Stichting Magdalena

ATELIERS 51(wordt gate 51)
  21 november MATAHARI met wijnproeverij Il Divino
25-29 oktober Workshop 4 daagse met feestelijke afsluiting op 29 oktober
1 - 24 oktober Zie Mij
11 september MATAHARI
20 mei- 30 juni Expositie van vaste kunstenaars en gasten Niriti Mentha en Peter Samson
Open Atelier Dagen 23-24 mei

Plug &Play
  Open Atelier Dagen 23-24 mei
_____________________________________________________________________________
  Wildkunst gras expositie in CBK/GSA galerie
  ISM galerie, Naarderstraat 35, 18, 19, 20 december opening EXPOISM

De galerij op de begane grond is een uitstekende publieke locatie met een glazenfront naar de straat over een lengte van negen meter. Het achterliggende pand ( 3 verdiepingen en kelder ) kan 15 werkplaatsen studio’s, ateliers beheerbergen. De stichting wil de galerij een openbare karakter en uitstraling geven en een platvorm voor het werk uit de ateliers, werkplaatsen, studio’s ed realiseren. De combinatie , galerij en achterliggende ateliers is uitstekend voor kunstenaars, vormgevers, muzikanten, creatieve ondernemingen die samenwerking zoeken met bijvoorbeeld lokale winkels  of direct contact zoekt met het publiek. Er zal ruimte zijn voor innovatie, experiment en om pilots* te lanceren met bijzondere aandacht voor duurzaamheid / recycle kunst en projecten.

ATELIERS 51, 16 mei 2de ateliern8 KUNSTKRACHT9

ATB

22 november: ateliern8, bezoekers krijgen de kans om de ateliers te bezoeken, en in de grote zaal (ooit de gymzaal) is er een avondvullend programma van theater en muziek voor volwassenen én kinderen. Buiten is er een kampvuur en heerlijk eten. De vaste kunstenaars (van beeldhouwers, meubel designers, toneelspelers en muzikanten tot boomhuttenbouwers) laten zich inspireren door de nacht; ook
gastkunstenaars kregen de volle ruimte om in en om het complex (een oude school met een reusachtig binnenterrein) hun producties te laten zien. Dat betekende sfeervolle vuren, fascinerende videoproducties, intrigerende lichtinstallaties en opzwepende muziek.

februari, maart, mei, juni, juli KunstStof

Elke 1de zondag van maand vinden multiculturele evenementen plaats onder de titel KunstStof ; naast de open ateliers, gastexposanten, lezingen en optredens in het stads atelier  van schilderproKten.nl komen mensen uit Hilversum Noord met verschillende cultureel achtergrond hun cultuurceremonie uitvoeren.

11 / 12 . mei open atelier dagen Hilversum
  BUNKER
  11 / 12  mei Grand café atelier , van kunstenaar en ontwerper Eric van de Vegt, Open Atelierdagen Hilversum
  29 april Open Ateliers bnkr sight. De Wisseloordbunker staat op de monumentenlijst van de Gemeente Hilversum.
  ATELIERS 51
  20 tot 27  april  Henk Haselaar en studenten , tentoonstelling.
  11 / 12 mei open atelier dagen Hilversum
  16 tot 29 mei  tentoonstelling schilderwerken van Irma Leenen
  feb t/m nov maandelijks terugkerend DATE 51,  Sacha Wendt en Christie Rusche organiseren een verkooptentoonstelling van kunstzinnige cadeautjes en hebbedingetjes, gemaakt door kunstenaars van binnen en buiten Hilversum.
  ATB
  27/28 mei : open atelier dagen Hilversum
  09.;10.;11 : KunstStof
  BUNKER
  08  maart: Open Ateliers bnkr sight. Naar aanleiding van de nominatie voor de monumentenlijst open atelierdag van de de Wisseloordbunker.
  27 / 28 – mei:Grande Café Atelier , van kunstenaar en ontwerper Eric van der Vegt, neemt deel Open Atelierdagen Hilversum
  29 / 30 – mei: cross-over tentoonstelling MOES
  ATELIERS 51

14 / 28. januari 2007 Expositie Monografie van Walter Vilian (B) ism Paul de Boer, Hans Hogendoorn, Robert Bruins.

22 maart  Roman Ensemble CD productie door  Paul de Boer.
  08 tot 18 maart: expositie samengesteld door Sacha Wendt met het thema: Cactus in verschillenden disciplines door vrouwelijke kunstenaars en vormgevers.
  27.28 mei Open atelier dagen
  30 juni Kunstmarkt en workshop door Sacha Wendt ism. diversen kunstenaars
  02./ 09./16 december Kunstmarkt en workshops samengesteld door Sacha Wendt ism. diverse kunstenaars
  AtB, open atelierdagen Hilversum

Nieuw Licht, de verbouwing van het ateliergebouw Atelier 51 is klaar en wordt geopend met een tentoonstelling van de kunstenaars die werkzaam zijn in het gebouw.
2005

Brave New World, interdisciplinair theater in het kader van de Cultuurdagen Hilversum.

Vrijplaats AtB: Verhuizing van de Drift naar een oud schoolgebouw in Hilversum-Noord.
Het slooppand wordt vrijplaats AtB voor 23 kunstenaars. Er is een projectruimte van 140 m2 om grotere projecten te realiseren. De marge van kunstdisciplines is zo ruim mogelijk; van mediastudenten tot professionele kunstenaars.
  sitewalk, deelname van de Drift aan de Open Atelierdagen Hilversum.
2004
  Open Source  Multimedia festival op drift. Alle experimenten worden toegankelijk voor het publiek. De Mediahal wordt schouwplaats van enviromental art, dadaïstische dichtperformance, geluidssculpturen, film en clippresentaties, beeldende kunst. Werkplaatsen en ateliers zijn tentoonstelling ruimtes voor lichtkunst, nieuwe media, dj,s , fotografie. Met participatie van kunstenaars uit ATELIER 51 en BUNKER.
  Broedplaats DRIFT
Op het voormalige terrein van het Nuon vinden 24 kunstenaars een vrijplaats voor de kunsten. Dit terrein met loodsen en kantoorgebouwen wordt homestate voor Europese theaterprojecten, kleine mediabedrijven, art-support en kunstenaars.
  Deelname aan HIlversum Alive met muziek, performances en beeldendekunst

Trilogie van het KunstHotel.
I VELDHOEVE.
In de lege villa de Veldhoeve stellen 17 kunstenaars een 14 dagen durende multimedia festival samen. Van zolder tot met de kelder en de tuin binnen/buiten worden geïntegreerd  in theater/performance/installaties en tentoonstellingen.
II POS IT
Permanente tentoonstelling in het winkelcentrum Hilvertshof. 6 maanden stellen 54 kunstenaars, designers, vormgevers uit heel  Nederland tentoon in 300m2 winkelruimte.
III cLash
Eclectische kunstmix van 14 kunstenaars ter opening van het ateliergebouw GATE.

2003
  In gebruikname van de  BUNKER. In dit uniek gebouw (een als villa gecamoufleerde bunker) uit de tweede wereldoorlog vinden 14 kunstenaars hun onderkomen. De bunkerruimtes zijn verbouwd tot geluidsstudio’s en werkplaatsen. In bovenliggende ruimtes, tuinhuis en wachterhuisje bevinden zich ateliers voor uiteenlopende kunstdisciplines.

2002
  RTI- TIDBITS, een multimedia event. Op het programma stond landschaps- theater, surrealistische theaterperformances en muziek, met als speciale gasten het performerduo Carbit
  Open dagen Veldhoeve-ateliers, deelname aan Atelier Route Hilversum.
  Ontsluiting van het atelier/expositie gebouw ATELIERS 51. Het gebouw is gelegen naast het vliegveld Hilversum. Hier bouwt de stichting 8 ateliers en een 110m2 grote expositieruimte. De verbouwing wordt pas in 2006 afgesloten. Gedurende deze periode ontwikkelen zich op deze plek diverse multimediale tentoonstellingen, wordt les gegeven en er worden muziek-events gehouden. ____________________________________________________________________________
  Performance opening Atelierdagen
  Open dagen Veldhoeve-ateliers, elke eerste zondag van de maand. Diverse workshops. Eerste Open nacht, een multidisciplinair multimedia schouwspel. De op de Veldhoeve werkende kunstenaars exposeren hun werk (o.a. beeldhouwkunst, landschapstheater & lichtkunstenaars).
  _____________________________________________________________________________
  Open dagen Veldhoeve-ateliers, elke eerste zondag van de maand.
  Driedaags ontruimingsfestival DE VILLA, tien jaar lang een platformlocatie voor veel lokale kunstenaars met gasten uit binnen- en buitenland.
1999

Dive into the unknown, multimedia event in het Lupus Ludens-ateliertheater. Nieuwe multimediakunst. Een jonge generatie kunstenaars maakt zich kenbaar met video, animaties en dans. De performances zweven tussen droom en werkelijkheid door het publiek.
  Open dagen Veldhoeve ateliers

7 maanden werkten 5 kunstenaars in het huis Benvenuta Kindertheater & workshops

Open dagen Veldhoeve ateliers. Elke eerste zondag van de maand zijn de ateliers open voor het publiek. Exposities van de daar werkende kunstenaars.

1997
  Witte dwergen, rode reuzen, multimedia event in het Lupus Ludens atelier theater. Op het programma stond het werk van jonge kunstenaars uit de muziek en media-art. Environmentkunstenaars richtten een beeldende kunst tentoonstelling (sculpturen, schilderijen) in. Dj ‘s werken samen met performancekunstenaars.
  Gedurende een jaar werkten 4 kunstenaars in ateliers aan de Langestraat
  Inrichting van de ateliers  op de Veldhoeve. Opheffing van de performance- groep Lupus Ludens.
  Opening van het Jeugdtheaterfestival Laren, Het Magische Poppenhuis
1996
  Spiele über einer Großstadt; Berlijn. Tournee van 25 kunstenaars van div. kunstdiciplines. Drie weken exposities, performances en optredens op straat en in de Tacheles en de Aktionsgalerie in Berlin Mitte
  Negen maanden werkten tien kunstenaars in het pand Benvenuta, Hilversum
  Tuin; lokatietheater in opdracht van  verzorgingstehuis Nieuwenoord.object-theater-voorstelling door 20 kunstenaars, muzikanten en performers.
  Deelname aan de Dans Route i.s.m. stichting de Kunst.
  Het Naaiatelier; Lupus Ludens i.s.m. met Matty de Graaf. Surrealistisch kostuumtheater, het libretto is gebaseerd op archaïsche beelden en vormgegeven in de kostuums,  geluidsopera.
Lupus Ludens theaterfestival; Theater Achterom, Hilversum. Driedaags festival, geproduceerd door St. Magdalena. op het programma stonden A coloured fairytale, het Naaiatelier, Huis van Damocles, i.s.m. Pascal Plantinga, Lenny Scheffers, dj M.Cecile e.a.
  Theater Drome; Tagrijn Hilversum. Een long-play versie van het Huis van Damocles. Door de samenwerking met dj’s en bands werd een bruikbare formule gevonden om jongeren te interesseren voor hedendaags theater en beeldende kunst. Het publiek liep door het decor en de installaties, de acteurs door het publiek.
  Huis van Damocles; Lupus Ludens i.s.m. Pascal Plantinga en Dj M.Cecile geproduceerd door de st. Magdalena. Multimediatheater, try-out in het ateliertheater. Totaalkunstproductie waarin een synthese van alle disciplines (animatie, video, dans, beeldende kunst etc.) tot stand werd gebracht.
1995
  Printemps: straattheater in opdracht van de gemeente Amsterdam.
A coloured fairytale: een sprookje voor de straat, straattheater met support van de gemeente Hilversum.
  Vorming van het experimentele kunstenaarscollectief Lupus Ludens.
  Maandelijks open ateliertheater. Optredens van het Narrenschip Azart, performersduo Anne & Anne. Uitvoering van de operette To sing -To planet van Anna Vandenbergh. Cursussen en kindertheater.
  Coloured fairytale II; bewerking voor het theater met nieuwe beeldende elementen, Eemnes
Overlijden van multimediakunstenaar & Lupus Ludens-lid Marcel Kretzer.  Gedurende 8 maanden werkten 16 kunstenaars projectmatig in een pand aan de Bergweg (met dank aan de stichting Naarmate) Kindertheater-workshops.
  Odyssees; objecttheater in opdracht van Sail Amsterdam. Een hedendaagse vertaling van de mythe d.m.v. acteurs en  objecten in de straten van Amsterdam.
  Eindeloos; interactief multimedia project met virtuele kunst. De bezoeker werd via audiovisuele installaties in enviroment-art ‘gemixt’. Totaalkunstproject in het ateliertheater.
1994
  Cin; theaterperformances in opdracht van de Cinevideo-groep.
  Sluiting van de muziekstudio Lijsterweg. bouw van de oefenruimte en geluidsstudio de Villa. (bands en solisten).
  Wekelijks programma in het ateliertheater, de Zondagsche salon, een reeks experimentele muziekmatinees.
Een tiental artiesten afkomstig uit verschillende muziekstromingen  experimenten met communicatie. Performers,  theatermakers, kunstenaars, dansers & vormgevers ontwikkelen gezamenlijke kunst-events.
  Grazen op Kunstgras 1, 2 & 3: theater, multimedia & muziekdrieluik, verspreid over drie avonden.
  Kunstmarkt drie dagen straattheater, poëzie, performance,  beeldende kunst
  Parade der geuren; multi-dish (multidisciplinaire) uitvoering van Smell, een muziekproduktie van H. Hasebos), beeldende kunst, performance (geurorgel).
1993
  Bouw en opening van het theateratelier de Octopol in de Villa. Een  multidisciplinair event ZWART/WIT, schilderkunst, theaterperformance, muziekuitvoeringen & poëzie - ein Bunterabend...
1989
  Oprichting van stichting Magdalena. Muziekstudio Lijsterweg 44a